Regényes történelem: Horgonyt fel, Pest-Buda!

A július 9-i adás tartalmából.
 

A menetrend szerinti, géperejű hajózás megindulását az I. Ferenc császár hitvese után elnevezett Carolina gőzös Buda és Pest között megtett első személyszállító útjának napjától, 1820. július 16-tól számítjuk. Nagy nap lehetett ez a pestbudai polgárok életében, akik hasonló közlekedési eszközzel korábban nem találkoztak még a Dunán. A járat beindulása így tulajdonképpen a tömegközlekedés nyitányának is tekinthető. Hamarosan egyre több társaság jött létre, így nem meglepő, hogy komoly verseny alakult ki a vetélytársak között. Az 1830-as évek legelején már rendszeres hajójáratok működtek a Duna két partja között. Ez a lendület pedig meghozta az első óbudai és pesti hajógyárak létrejöttét is, ahol azután több mint egy évszázadon át készültek világhírű magyar gőzhajók. Sajnos ebből az első korszakból egyetlen hajó sem maradt fenn az utókornak, hiszen a legrégebbi, ma is látható vízi jármű az 1913-as Ferenc Ferdinánd Főherceg, a mai Kossuth Múzeumhajó. A műsor a dunai gőzhajózás elmúlt 200 + 1 évnek a hőskorával foglalkozik.

Hallgassa meg!

Regényes történelem – Kossuth Rádió – július 9., péntek, 20:35

Szerkesztő: Farkas Szabolcs

Tovább a műsoroldalra >>>

Borítókép: Budapest, 1960. október 26. Kikötőpontonoknál várakozó dunai hajók a pesti alsó rakpartnál, háttérben a Szabadság híd részlete. MTI Fotó: Fényes Tamás

Olvasson tovább