/
És készítsetek nekem szentélyt, hogy közepettük lakozzam – szerepel a mostani Vájákhél-Pekudé hetiszakaszban. A kommentárirodalomban többször is felmerül a kérdés, minek ez a ház az Örökkévalónak, akinek nincs kiterjedése, nem látható, nem megfogható, akkor miért kell neki egy otthon. Mit szólnak majd a zsidók utána, félni fognak netán, hogy az Isten köztük fog élni abban a házban, amit neki építenek? Miért kell ez a ház Istennek? Fritz Zsuzsa egy olvasattal adott választ erre a kérdésre. Ebben szerepel az, hogy a hetiszakasz pontosan rögzíti,milyen legyen a szentély, mi is legyen benne, minden részlettel,a frigyládától és a menórától kezdve az áldozati oltárig. Kérdés az, ha fentről nézzük a szentélyt, akkor az ott lévő tárgyak mit is formáznak, adnak-e támpontot arra nézve, hogy mi is ezzel a célja az Örökkévalónak? Középen van a frigyláda, mellette az egyik oldalon a menóra, a másikon a szinkenyér asztal. Alatta középen a füstölőszer oltár, alatta meg egy hosszú áldozati oltár. A menóra és a szinkenyér asztala szemeket jelképezi, a füstölőszer oltár az orrot, az áldozati oltár pedig az arcot. Az arc, amiben ott vannak a szemek,amik a lélek tükrei, az arc, ami tükrözi az emberben, ami belül maga. Az Örökkévaló keresi a közelséget, hogy megismerjük őt, ez egy kapcsolat, egy intimitás, találkozást,közellétet akar. Miért? Mert az örökkévaló a képmására teremtette az embert. Azaz olyannak, akit a találkozások, a kapcsolatok éltetnek. Mint egy tükör.
Szerepel még a hetiszakaszban ez a rész is: „és elkészítette a medencét rézből és a talapzatát rézből, az odasereglő nők tükreiből, akik odasereglettek a gyülekezés sátrának a bejáratához.”
Ibn Ezra szerint a nők azért adták oda tükreiket, mert elfordultak a világ kísértéseitől, minden nap imádkozni mentek a hajlékhoz. Rási ezzel szemben azt mondja ennek kapcsán, hogy egy midrási magyarázat szerint a nőknek kellett a tükör, ebben nézték magukat, de mégis elhozták azokat adományként. Mózes ezt visszautasította, mert a rossz ösztön eszközeinek tartotta, ám Isten azt mondta, el kell venni a tükröket, el kell fogadni, mert „kedvesebbek ők nekem minden másnál”. Hiszen ezek a tükrök segítettek a nőknek Egyiptomban, hogy fenntartsák a népet. A midrás szerint, amikor a szolgaságban a férjek elfáradtak és a nők meglátogatták őket, akkor megnézték magukat és férjüket a tükörben és elcsábították őket. Isten így tanította meg Mózesnek, hogy szereti a nők tükreit, szépségét, vágyait, hiszen ezek is a terv részei. A tükrök, ahogy a női testek is szent tárgyak, amikor belenézünk a tükörbe, akkor isten képmását látjuk. Ha az ember ügyesen tartja a tükröt, akkor talán láthatja magát és az istent is, ezért ne átkozzuk a tükröt, nézzünk bele.
A beszélgetés a 2021. március 12-i Halljad Izrael! adásának szerkesztett változata.
A belépéssel kijelenti, hogy elolvasta és elfogadta az Adatkezelési nyilatkozatot.