Oktatási anyagok csütörtökre (április 2.)

Felsős, Szólalj meg!, Érettségi és Mindenki Akadémiája tananyagok az otthoni tanuláshoz.
 

Alsós

8:00 3. osztály: Szorzás

8:15 4. osztály: Osztás

Felsős

8:30 Biológia – Az emberi test szövetei (8. osztályos tanulók számára)
Kötőszövet, izomszövet, hámszövet, támasztószövet – az emberi testben mindegyiknek fontos feladata van. Felépítésükről, működésükről a Felsős következő adásában beszélgetünk. A földrajzos percekben Földünk övezetességével, a történelmes részben a II. világháború utáni Európa kialakulásával és berendezkedésével foglalkozunk. Tartsatok velünk!

9:00 Nyelvtan – A megbeszélés (7. osztályos tanulók számára)
A beszélgetés a közvetlen és teljes kommunikáció leggyakoribb formája. Feltétele, hogy legalább két ember között történjen, akik állandóan szerepet cserélnek a kommunikáció során. Hol az egyik a feladó, és másik a címzett, hol fordítva, az egyik a címzett a másik a feladó. Az információk, kijelentések, közlések, kérdések, válaszok ide-oda áramolnak. A megbeszélésről mint kommunikációs formáról Papp Zoltán magyartanárral beszélgetnek a műsorvezetők.

9:30 Történelem – Kommunista diktatúra a Szovjetunióban (7. osztályos tanulók számára)
Leningrád 1924. egy tömbház puritán szobája. egy faasztal, három kopott szék, egy 40-es csupasz izzó világít. Szamovár, szegénység. Falon Lenin kép.
Három szereplő:
1) naív és várakozó otthoni, aki olvassa a Pravdát Lenin temetéséről, nagyságáról és azért szeretné, ha már jobb lenne az élet.
2) kopott hazatérő a Cseka börtönéből. ballonkabát, kiábrándult, ismeri a rendszer igazi természetét. Az első szereplő őszintén érdeklődik a sorsa iránt. Beszélgetésük a sajtóból olvasható Lenin dicsőítés és a valóság ütköztetéséből.
3) Közben megérkezik a harmadik személy. Megrögzött pártmunkás, egy új Pravdával érkezik, ami már Sztálinról szól. Hoz egy Sztálin képet, amivel kicseréli Lenin képét a falon. A cselekmény a Felsős mai adásában bontakozik ki, amely a kommunista diktatúrát eleveníti fel.

10:00 Matematika – Racionális számok, négyzetgyök (8. osztályos tanulók számára)
Hatványozás, gyökvonás, négyzetgyök, köbgyök, gyökkettő – a Felsős következő adásában túllépünk a racionalitáson és belépünk az irracionális számok világába. A Felsős műsorvezetőit Pánczél Róbert matematikatanár kalauzolja a nem mindennapi fogalmak és számok útvesztőjében.

10:30 Művészet – Muszorgszkij (7. osztályos tanulók számára)
Különleges tárlatvezetésre invitálja nézőit a Felsős, ahol nem képeket láthatunk. Muszorgszkij: Egy kiállítás képei című műve kapcsán Kircsi László zenetörténész mesél az orosz zeneszerzőről, és meg is mutatja, el is játssza egy-egy zeneművét.

11:00 Biológia – Az emberi magatartás alapjai II. (8. osztályos tanulók számára)
Az életünk 1/3 alvással töltjük. A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás elengedhetetlen ahhoz, hogy életfunkcióink hibátlanul működjenek. Következő adásunkban az alvás fontosságáról és mechanizmusáról tudhattok meg többet. A földrajzos részben az világunk működését meghatározó infrastruktúráról beszélgetünk, a történelmes részben pedig megismerkedhetünk a legvidámabb barakkal.

Szólalj meg – angolul
11:30 27. és 28. lecke

Szólalj meg – spanyolul
12:00 11-15. lecke

Érettségi

12:30 Magyar nyelv-és irodalom- Csokonai Vitéz Miháy
Csokonai Vitéz Mihály munkásságával foglalkozunk. Bemutatjuk jelentősebb verseit, melyeket gyakran meg is zenésítettek, illetve azokat a stílusirányzatokat, melyeket képviselte.

13:00 Matematika- Trigonometria
Szöveg: A mai matematika órán a Trigonometriával foglalkozunk. Külön figyelmet fordítottunk a hegyes szögek szögfüggvényeire a derékszögű háromszögben. Ismét gyakorlati példákkal mutatjuk be, hogy a való életben hol hasznosítható az iskolapadban megszerzett tudás. Például a szélerőművek lapátjaira ható erő kiszámításához is szükségünk lehet a szögfüggvényekre.

13:30 Kémia- Kémiai egyensúly és reakciósebesség
A kémiai egyensúly megfordítható kémiai reakció esetén lép fel, vagyis akkor, ha a képződött anyagok egy része visszaalakul a kiindulási anyagokká. Amikor az odaalakulás sebessége egyenlővé válik a visszaalakulás sebességével, beáll a kémiai egyensúly. Ez egy dinamikus egyensúly, ami azt jelenti, hogy továbbra is végbemegy mind a két reakció, de egyforma sebességük miatt egyik anyag koncentrációja nem változik tovább. Ezen a kémiaórán Finczinczki tanár úr az ilyen kémiai reakciókat érdekes kísérleteken keresztül mutatja be.

14:00 Fizika- Ütközések vizsgálata
A mai fizika óra anyaga: ütközések vizsgálata és feladatmegoldások kinematikai és energetikai meggondolással.

14:30 Történelem- A trianoni békeszerződés gazdasági következményei és a Bethlen-konszolidáció
Bemutatjuk a trianoni békeszerződés gazdasági következményeit és a Bethlen-konszolidáció főbb elemeit. Az alábbi szempontokra térünk ki:
– a béke gazdasági hatásai
– a gazdaság szerkezetének átalakulása
– a konszolidáció célja és eredményei

Olvasson tovább