Egyéb

Oktatási anyagok péntekre (március 27.)

Felsős, Szólalj meg!, Érettségi és Mindenki Akadémiája tananyagok az otthoni tanuláshoz.
 

Felsős
8:00 Természetismeret – A vizek és vízpartok állatai (6. osztályos tanulók számára)
A víz, a vízpart, a vízi élővilág a természetfotósok kedves helyszíne. Egy fotósorozat elkészítése közben számos érdekességet és törvényszerűséget figyelhetnek meg a természetbúvárok. A Felsős műsorvezetőinek Szentpéteri L. József biológus, hobby-természetfotós beszél a vidrákról, vízimadarakról, és a békamentés fontosságáról.

8:25 Magyar nyelv és irodalom – A szövegek értelmezése (8. osztályos tanulók számára)
Bizonyára mindenkivel előfordult már, hogy többször is nekifutott egy szövegnek, mert első olvasatra nem értettétek… például azért, mert sok ismeretlen kifejezés volt benne. vagy bonyolult volt a mondatszerkezet, vagy nem volt számotokra logikus a felépítése. A Felsős következő adásában egy tetszőleges szöveg értelmezéséhez kaphatunk szakértő segítséget.

9:00 Történelem – Zrínyi Ilona, Munkács hősnője (6. osztályos tanulók számára)
Történelemórán számos híres magyar királyról, hadvezérről, főúrról tanulunk. Ám nem csupán ők vittek véghez dicső tetteket, hanem a gyengébb nem képviselői is. Zrínyi Ilona, II. Rákóczi Ferenc édesanyja,Thököly Imre felesége műveltségben, hősiességben, elszántságban, kitartásban méltó párja volt a férfiaknak. A Felsősben Munkács várának védőjéről tudhattok meg többet.

9:25 Matematika – A középpontos tükrözés, a középpontos szimmetria (7. osztályos tanulók számára)
“Ha rám nézel, visszanézek, ha rám nevetsz, kinevetlek. Tiszta, igaz és hű vagyok, a kedvedért nem hazudok.” Vajon mi lehet ez? És mi köze van a matematikához? A találós kérdés megfejtése valamint a válasz a Felsős matematikás adásában derül ki.

10:00 Művészet – A romantika (7. osztályos tanulók számára)
Romantikus hangulat, romantikus vacsora – ám a romantika nem csupán ezt jelenti. A XIX. századra jellemző egységes korstílusról, a meghatározó stílusjegyekről, a jellegzetes épületekről, festményekről, képzőművészeti alkotásokról a Felsős következő adásában beszélgetünk.

10:30 Osztályfőnöki óra – Visszatekintő: A jel (8. osztályos tanulók számára)
Az előítélet nem tapasztalatokra alapozott, hanem elfogultságból eredő ítélet, feltételezés, amihez pozitív vagy negatív attitűd is kapcsolódik. Az előítélet csupán egy előzetes feltételezés, valamilyen hozzáállással megnyilvánulva, amely általában alaptalan és helytelen következtetéshez vezet. A Felsősben a sztereotípiákról és előítéletekről beszélgetnek a műsorvezetők.

Szólalj meg – angolul
11:00 19. és 20. lecke

Szólalj meg – oroszul
11:30 6-10.

Érettségi
12:00 Magyar nyelv-és irodalom – Alá- és mellérendelő szerkezetek
A mai nyelvtanadásban az alá- és mellérendelő szerkezetekkel foglalkozunk. Ezeket mutatjuk be a szavak szintjén, az összetett szavak szintjén és a mondatok szintjén. Az adást színesítjük az Érettségi 2017 matematikatanárának összefoglalójával, arról, hogy nem csak a magyarban fontos a strukturális gondolkodás, hanem a matematikához is elengedhetetlen. Bemutatjuk a magyar-kínai két tanítási nyelvű iskolát, ahol egészen más módon zajlik az oktatás, valamint beszélgetünk Gianni Annonival, hogy külföldiként milyen nehézségekbe ütközött a magyar nyelv tanulása során.

12:30 Matematika – Hasonlóság
Folytatjuk utazásunkat a geometria világába és elérkezünk a hasonlóság témaköréhez. Átvesszük a kicsinyítés – nagyítás szabályait, az arányosság témakörét és mindezt különböző formákra vetítve gyakorolunk, de leginkább a háromszögekre fókuszálunk. Bemutatjuk a fényképezőgép működését, a térképészek műhelytitkait és elkalauzolunk benneteket a terepasztalok varázslatosan kicsiny világába.

13:00 Informatika – Programozás lezárása
A héten lezárjuk az informatika egyik legnagyobb témakörét, a programozást. Átvesszük újra, hogy a programozás építő eleminek, melyek a: szekvencia, elágazás, ciklus – mi a jelentősége, hogyan lehet alkalmazni őket a gyakorlat során. Szó lesz természetesen az értékadásról és a változók típusairól is, de a programozási tételeket sem hagyjuk ki a sorból.

13:30 Földrajz – Az energiahordozók
A természeti erőforrás fogalom magában foglal minden olyan természeti elemet, jelenséget, anyagokat, melyek a társadalom számára értéket képviselnek, szükségesek, illetve hozzájárulnak a társadalom fennmaradásához, fejlődéshez.
Ezen belül értelmezzük az energiahordozók különféle csoportjait. Ide tartozik minden olyan anyag, vagy jelenség, amiből energiát tudunk nyerni, tehát amik segítségével mechanikai munka, vagy hő állítható elő, illetve melyek felhasználásával végső soron elektromos eszközöket lehet működtetni.

14:00 Történelem – Magyarország a II. világháború idején
Ismertetjük Magyarország háborús részvételének körülményeit és a magyar elit kiútkeresését. Elemezzük a Kállay-kormány törekvéseit. Az alábbi szempontokra térünk ki:
• a magyar csapatok a keleti fronton
• a kormány dilemmái
• a hadi helyzet teremtette diplomáciai és katonai lehetőségek – a fegyverszünet kérdése

Mindenki Akadémiája
20:00 Molnár Dániel Márton: Hősök és árulók? Az 1552-es várháborúk szereplőinek árnyaltabb jellemrajza

Videó ajánló

Olvasson tovább