Békében éljünk egymás mellett

Radnóti Zoltán főrabbi a hetiszakaszról beszélt.
 

Hallgassa meg!

Mi a mostani hetiszakasz címer?

Ezen a héten Ki técé hetiszakasz van, ami azt jelenti kimész háborúba. A háború nem jó dolog, hiszen az ember rossz ösztönét indítja el, hiszen akár megvédeni akarja magát, akár elvenni akar valamit mástól, mindez erőszakot szül. A Tóra a háborút megpróbálja etikai normák között rendezni. Ez egy külön történet, hogy például szombaton mit lehet, mit kell tenni háborúban. Ahhoz azonban, hogy egy ember krízishelyzetben tudjon kulturáltan viselkedni, emberhez méltóan, alapvető normákat meg kell tanulnia. A hetiszakaszban a zsidó nép ott áll a Szentföld határán, fiatalok, Mózessel szemben, hallgatják, hogy mit mond a 120 éves tanító. Pár nap múlva megtörténik a honfoglalás, bemennek a Szentföldre. Ez a generáció már a szabadságba született bele. Három törvényre szeretném felhívni a figyelmet, amelyeket Mózes említett meg az új generációnak. Az egyik evidenciának tűnhet, de mégsem az. Arról szól, ha bemész egy országba, ahol lesz egy munkásod, akkor fizessed ki a munkabérét időben. Ha ezt nem teszed meg, az a másik ember lelke ellen va, az ő életét teszed ezzel kockára. Tehát a munkás időben történő kifizetése egy tórai parancsolat. Ma már ez evidenciának tűnik, de 3500 évvel ezelőtt egy kiszolgáltatott szegény embert minden gond nélkül el lehetett zavarni. A Tóra ezzel szemben azt mondja, ő a te partnered, időben fizessed ki! Azaz minden ember a te partnered! Ezt mondta Mózes, mert tudta, minden belső zavargás kiváltó oka lehet az anyagi vita.

A másik törvény még érdekesebb, szerepel a jutalom és a büntetés elve a Tórában, azaz az ember csinál egy micvát, azt a Jóisten számon tartja. A Tóra két helyen olyan jutalmat ígér, hogy hosszú életű lesz az ember a földön. Az egyiket mindenki ismeri, a Tízparancsolatból, hogy: Tiszteld apádat és anyádat, hogy hosszú életű légy a földön! Van azonban egy másik parancsolat, ami úgy szól: Ha talál az ember egy fészket, a tojásokat megkívánja, akkor tegye ezt meg, ha előtte elhessegeti az anyamadarat, hogy hosszú életű legyen a földön. Furcsa, felmerülhet a kérdés, miért van ugyanúgy értékelve a madár elhessegetése, mint a szülők tisztelete. A lényeg pont az, hogy a parancsolatok között nem lehet különbséget tenni, nincs kicsi és nincs nagy micva, csak micva van, amit a Jóistentől kaptunk. A madárfészek törvénye pont a benne szereplő parancsolat szerint egy gyerektörvény, hiszen leginkább a gyerekek azok, akik fára másznak. Azaz a gyereknek el kell mondani, kimás mondaná el, mint a saját szülője, hogy ha felmászik a fára, meglát egy madárfészket, el akar venni egy tojást, akkor hessentse el a madarat, ne lássa, hogy elveszik a gyerekét. Ezzel pont azt tanítjuk meg a gyerekünknek, hogy ha ilyen megértéssel kezel minden élőlényt, embert állatot, akkor felnőttként is így tesz majd. Tehát a Tóra azt mondja, a hosszú élet titka, hogyan neveli az ember a gyerekeit. Nem csak a szülők, hanem az egész világ tiszteletére kell nevelni, hiszen minden Isten teremtménye. A háborúval kapcsolatban is az van leírva, hogy a harci eszköz előállítására gyümölcshozó fát nem szabad kivágni. A Tóra azt mondja, a teremtett világ minden szegmense szent legyen az ember számára!

A harmadik törvény szintén háborúval kapcsolatos, az amelikiták törvénye. Ez azt mondja, hogy volt egy nép, amelyik az Egyiptomból kivonuló zsidókat megtámadta hátulról, a nőket és a gyermekeket. Azt írja elő a zsidóknak, hogy ha bemennek az országba, a Szentföldre, akkor ezt a népet takarítsák el, a Tóra azt mondja: Irtsad ki Amelék emlékét az ég alól! Azaz egy etikátlan lépés, amikor nőket és gyerekeket támadnak meg, az a zsidó nép közepette ne forduljon elő. Vannak olyan rétegek, csoportok, akiket bármiféle együttlétben, legyen az családi, társadalmi, meg kell védeni!

Ezek a törvények olyan tanításai Mózesnek, hogy az az embertömeg, amelyik bemegy a Szentföldre és elfoglalja azt, tudjon békében egymás mellett élni. Ez meg is történt, hiszen a zsidó nép azóta tanulja, tanítja a törvényeit, én bízom benne, hamarosan majd az egész világ így él majd, mert a Tórát nem csak nekünk adta a Jóisten, hanem az egész világnak, hívjuk azt Tórának vagy akár egyszerűen csak emberszeretetnek.

Köszönöm a beszélgetést.

Breuer Péter

Az interjú a 2017. szeptember 1-i Halljad Izrael! adásában elhangzott beszélgetés szerkesztett változata.

Tovább a műsoroldalra >>>

Olvasson tovább